Sonia Ionescu, CFO CTE Trailers, despre viitorul CTE Trailers

Cum se vede o companie care distribuie și asamblează vehicule comerciale grele, domeniu foarte tehnic și dominat de ingineri, prin ochii unui CFO?

Bună ziua, domeniul comercializării de vehicule comerciale grele este un domeniu foarte dinamic și foarte sensibil la mișcările pieței, în special ceea ce privește zona de vânzare de semiremorci, care se adresează transportului de mărfuri generale, fiind unul dintre primele domenii ale economiei impactate de puterea de cumpărare a consumatorilor finali.

Pe de altă parte, segmentul destinat construcțiilor este și el impactat de fondurile existente în piață, dacă ne referim la prețurile materialelor, spre exemplu. Același lucru se întâmplă și cu proiectele de infrastructură, transportul pentru agricultură ș.a.m.d.

Care au fost cele mai mari provocări în ultimii 10 ani pentru CTE Trailers?

După ce ne-am revenit din criza din 2009, principala provocare a fost să ne consolidăm poziția pe piață și să ne dezvoltăm segmentul de after sales și carosări. Aceste segmente asigură un pachet de servicii complete oferite clienților noștri. În același timp, prin diversificarea activității noastre, am reușit să asigurăm o continuitate și o stabilitate financiară a companiei.

O altă provocare a constituit-o în ultimii 10 ani triplarea numărului de angajați. Procesul de selectare a candidaților este unul destul de complex deoarece dorim să avem o echipă cu membrii ce împărtășesc aceleași valori.

De asemenea, am investit în jur de 5,5 milioane euro și în modernizarea și extinderea service-ului, birouri noi și parcarea de la Ciorogârla, toate finalizate în 2020. În ultimii 10 ani, am început și un amplu proces de digitalizare, prin implementarea unui ERP pe care îl adaptăm periodic pentru a se mula pe activitatea companiei noastre. Procesul a continuat cu implementarea unui CRM, în prezent propunându-ne să digitalizăm și alte fluxuri de lucru pentru a putea fi cât mai eficienți.

Am reușit să înființăm un grup de firme cu componentă locală și internațională și lucrăm în permanență pentru armonizarea culturilor organizaționale.

Nu în ultimul rând, trebuie să menționez pandemia COVID cu toate provocările ei, cum ar fi cele de natură sanitară, economică, diverse restricții și o nouă organizare a muncii, care ne-a arătat cât de important este să avem o echipă unită în orice situație.

Pentru a te menține în vârf este nevoie să joci în echipă, iar echipa CTE Trailers a crescut constant în cei 20 de ani de activitate. Care este secretul?

Cred că secretul constă în ați alege cu grijă oamenii cu care vrei să lucrezi. O echipă trebuie formată din oameni cu care împărtășești aceleași valori deoarece cu acești oameni lucrezi în fiecare zi pentru atingerea unor obiective comune. Am realizat încă de la începuturile CTE-ului că aceste obiective pot fi atinse doar dacă te poți baza pe echipa din care faci parte și dacă toți membrii echipei înțeleg care este scopul muncii lor. Prin urmare, am încercat să ne construim echipa pornind de la aceste principii și cred că în prezent avem o echipă sudată, cu oameni bine pregătiți, care vin cu plăcere la serviciu și își fac treaba cu profesionalism.

Într-o astfel de industrie, provocările se întâlnesc zilnic. Care sunt principalele provocări la acest nivel pentru un CFO în domeniul furnizorilor de vehicule pentru transporturi?

Provocările sunt probabil similare cu cele ale oricărui CFO. Trebuie să fii în permanență la curent cu modificările economice pentru a putea efectua adaptările necesare în activitatea sau strategia firmei. Trebuie să ai în vedere ca indicatorii de performanță și profitabilitate bugetați să fie atinși, să asiguri permanent cash-flow-ul necesar desfășurării activității, să identifici soluții flexibile pentru provocările din activitatea curentă și să asiguri finanțările necesare pentru investițiile companiei.

În ce moduri se diferențiază CTE Trailers?

La CTE, avem în permanență în vedere nevoile clienților. De aceea, ne străduim să completăm constant pachetul de servicii și produse oferite. Credem în parteneriatele pe termen lung, atât cu clienții cât și cu furnizorii noștri și ne dorim să creștem constant împreună. Drept rezultat, consider că dăm dovadă de flexibilitate în vederea alegerii celor mai bune soluții.
De asemenea, ne propunem să avem un mediu de lucru prietenos și plăcut, bazat pe locul în echipă, pe respect și încredere reciprocă. Un alt aspect care diferențiază CTE Trailers de alți competitori este decizia noastră conștientă de a investi în viitor prin Programul Școala Duală. Acest program oferă tinerilor care au absolvit opt clase posibilitatea de a învăța meseria de mecanic auto și de a avea acces la un loc de muncă imediat după terminarea școlii profesionale în sistem dual.

Cât de importantă este informația în munca unui CFO și ce impact au schimbările din piață în contextul geopolitic și economic de azi?

Fără doar și poate, accesul la informație este extrem de important. Trebuie să fim permanent conectați la piață și la evoluția climatului economic și geopolitic.

CTE Trailers investește continuu. În anul 2020 ați inaugurat la Ciorogârla cel mai mare service din domeniu. Ce impact economic are această mutare în dezvoltarea companiei?

A fost un proiect important și plin de provocări pentru noi, care s-a finalizat cu succes. Noul service a fost construit pentru a putea răspunde prompt și cât mai bine clienților noștri și îndeplinește toate standardele din domeniu. Am învățat multe din acest proiect pe care sperăm să îl replicăm și în alte zone ale României și într-un viitor nu foarte îndepărtat și în Bulgaria.

Cum simțiți că s-a dezvoltat CTE Trailers în cei 20 de ani de activitate, proaspăt împliniți?

M-am alăturat echipei CTE Trailers în mai 2003, prin urmare pot spună că m-am dezvoltat împreună cu compania și am învățat foarte multe în acest timp. Am trecut împreună prin perioade mai dificile și am sărbătorit și multe succese. Cred că toate aceste experiențe acumulate ne-au consolidat ca și echipă și uitându-mă înapoi pot spune că sunt mândră de toate realizările firmei și de aportul meu la evoluția companiei.

Ce planuri de viitor aveți și cum vedeți programele de sprijin guvernamental și fondurile europene?

Ne dorim să continuăm procesul de digitalizare și să implementăm proiecte care să contribuie la reducerea impactului activității noastre asupra mediului, cuma r fi eficientizarea energetică. De asemenea, în viitorul apropriat, vom începe să construim un service cu depozit, birouri și parcare la Arad.

Momentan, se vorbește foarte mult de programele de sprijin guvernamental și de fondurile europene. Așteptăm și noi cu multă nerăbdare programele de finanțare anunțate pentru a ne putea dezvolta în mod sustenabil.

Aveți anumite țeluri, ori așteptări , pe care vreți să le îndepliniți pentru asigurarea unei dezvoltări durabile a companiei?

Cred că un țel comun pe care îl împărtășesc cu întreaga echipă este să asigurăm stabilitatea și forța financiară a companiei. Ne adaptăm constant și lucrăm să atragem la bord oameni tineri care să asigure continuitatea companiei CTE Trailers.